Ocena użytkownikóww: ***** / 13
Nadesłany przez Tomasz Lubiński, 19 lutego 2008 01:00
Kod przedstawiony poniżej przedstawia główną część rozwiązania problemu.
Pobierz pełne rozwiązanie.Jeżeli nie odpowiada Ci sposób formatowania kodu przez autora skorzystaj z pretty printer'a i dostosuj go automatycznie do siebie.
metoda_monte_carlo.c:
// Calkowanie numeryczne - metoda Monte-Carlo
// www.algorytm.org
// (c)2007 by Tomasz Lubinski
#include "stdio.h"
#include "stdlib.h"
#include "math.h"
#define MAX(a,b) (a>b)?a:b
//funkcja dla ktorej obliczamy calke
float func(float x) {
return x*x+3;
}
//1 jeżeli punkt leży nad osią OY i jednocześnie pod wykresem funkcji całkowanej
//-1 jeżeli punkt leży pod osią OY i jednocześnie nad wykresem funkcji całkowanej
//0 w przeciwnym razie
int funcIn(float x, float y) {
if (( y > 0) && (y <= func(x)))
return 1;
else if (( y > 0) && (y <= func(x)))
return -1;
return 0;
}
//random number from a to b
double randomPoint(double a, double b) {
return a + (double)rand()/(double)(RAND_MAX+1) * (b-a);
}
//get data, algorithm
int main(){
float xp, xk, yp, yk, calka;
int i, n, pointsIn;
printf("Podaj poczatek przedzialu calkowania\n");
scanf("%f", &xp);
printf("Podaj koniec przedzialu calkowania\n");
scanf("%f", &xk);
printf("Podaj dokladnosc calkowania (w setkach punktow)\n");
scanf("%d", &n);
n *= 100;
yp = 0;
yk = ceil(MAX(func(xp), func(xk)));
pointsIn = 0;
srand((unsigned)time( NULL ));
for (i=0; i<n; i++) {
pointsIn += funcIn(randomPoint(xp, xk), randomPoint(yp, yk));
}
calka = (pointsIn / (double)n) * ((xk-xp) * (yk-yp));
printf("Wartosc calki wynosi w przyblizeniu %f\n", calka);
return 0;
}