algorytm.org

Algorytm Sierra 2-4A (Filter Lite)

Baza Wiedzy
wersja offline serwisu przeznaczona na urządzenia z systemem Android
Darowizny
darowiznaWspomóż rozwój serwisu
Nagłówki RSS
Artykuły
Implementacje
Komentarze
Forum
Bookmarki






Sonda
Implementacji w jakim języku programowania poszukujesz?

Algorytm Sierra 2-4A (Filter Lite)
Ocena użytkowników:***** / 1
SłabyŚwietny 
Wpisany przez Tomasz Lubiński, 30 lipca 2009 17:57

Algorytm ten wykorzystywany jest w tak zwanej aproksymacji półtonowej, czyli wówczas gdy obraz o większej liczbie odcieni szarości (ewentualnie barw) musimy przekształcić w obraz czarno - biały. Metoda ta jest wykorzystywana również do redukcji liczby odcieni szarości lub kolorów. Jest to algorytm działający w oparciu o zasadę rozpraszania błędu (ang. dithering, error diffusion), który powstaje na skutek zmniejszania liczby kolorów. Metodę tą opublikował Frankie Sierra, nazwa pochodzi od nazwiska twórcy, liczby linii, do których przekazywany jest błąd oraz podzielnika wag przez które mnożony jest błąd. Przez samego twórcę nazywany jest Filter Lite, ze względu na jego niewielką tablicę rozpraszania błędów. Działa ona identycznie jak algorytm Floyd'a-Steinberg'a lecz o ile w przypadku Floyd'a-Steinberg'a tablica rozpraszania błędów wyglądała następująco:
 *7/16
3/165/161/16
to dla metody Sierra 2-4A (Filter Lite) tablica rozpraszania błędu wygląda tak:
 *2/4
1/41/4 
* oznacza aktualnie rozważaną próbkę.

Mimo, niewielkiego obszaru na jaki rozpraszany jest błąd, algorytm ten zdaniem twórcy daje rezultaty lepsze od algorytmu Floyd'a-Steinberg'a. Wynik działania metody:

Obraz oryginalnyPrzekształcanie zwykłe - progoweAlgorytm Sierra 2-4A (Filter Lite)
Obraz oryginalnyPrzekształcanie zwykłe - progoweSierra 2-4A (Filter Lite)


Przykład w JavaScript:

Ustaw ścieżkę do pliku (lub pozostaw tą domyślną), wczytaj plik a następnie użyj przycisku "Algorytm Sierra 2-4A (Filter Lite)" by sprawdzić działanie metody.
Ze względu na zabezpieczenia w przeglądarkach, skrypt otwiera wyłącznie pliki graficzne w obrębie naszego serwisu, np:
http://www.algorytm.org/images/stories/po/anaglif_lewy.jpg
http://www.algorytm.org/images/stories/po/orig.gif
http://www.algorytm.org/images/stories/mb/hsv.jpg

Plik:

Implementacje
AutorJęzyk
programowania
KomentarzOtwórzPobierzOcena
Tomasz LubińskiC/C++Borland Builder 6
.cpp
.cpp
***** / 1
Tomasz LubińskiDelphi/PascalBorland Delphi 5
.pas
.pas
***** / 1
Tomasz LubińskiJavaScriptFirefox 3.0+, Safari 3.0+, Chrome 3.0+, Opera 9.5+, IE 9.0+
.js
.js
***** / 1
 
Dodaj własną implementację tego algorytmu
  • Zaloguj się na stronie
Plik:
Język
programowania:
Komentarz:
  By móc dodać implementacje zaloguj się na stronie

Poprawiony: 30 lipca 2012 19:35
Dodaj komentarz