Wpisany przez Tomasz Lubiński,
27 listopada 2007 20:00
Model YUV, jest modelem wykorzystywanym w telewizji w systemie PAL. System ten jest głównym sytemem telewizjnym wykorzystywanym w Europie. Składowa Y (luminancja) oznacza jasność, a pozostałe dwie U oraz V (chrominancje) niosą ze sobą informację o barwie. Model ten został skonstruowany tak by zapewnić współpracę odbiorników zarówno kolorowych, które wykorzystują do wyświetlenia obrazu wszystkie 3 składowe jak i czarno-białych, które do wyświetlenia obrazu wykorzystują jedynie składową Y.
Model YUV przedstawiony może być jako sześcian, którego poszczególne wymiary odpowiadają składowym: Y, U oraz V. Składowa luminancji Y przyjmuje wartości od 0 do 1, składowa chrominancji U od -0.437 do 0.436, składowa chrominancji V od -0.615 do 0.615.
Szarości reprezentowane są poprzez punkty, dla których składowe chrominancji przyjmują wartość 0. Przy czym punkt (Y1, 0, 0) jest ciemniejszą szarością od punktu (Y2, 0, 0), jeżeli Y1 < Y2. Model YUV pozwala na łatwą kompresję stratną obrazu. Podczas gdy składowa Y przesyłana jest z pełną rozdzielczością, składowe chrominancji przesyłane są ze zmniejszoną rozdzielczością. Wynika to z faktu w jaki człowiek odbiera obraz - jesteśmy bardziej wyczuleni na zmiany w jasności obrazu niż na zmiany w kolorze i dlatego taka kompresja obrazu jest dla nas mniej odczuwalna.
Szarości reprezentowane są poprzez punkty, dla których składowe chrominancji przyjmują wartość 0. Przy czym punkt (Y1, 0, 0) jest ciemniejszą szarością od punktu (Y2, 0, 0), jeżeli Y1 < Y2. Model YUV pozwala na łatwą kompresję stratną obrazu. Podczas gdy składowa Y przesyłana jest z pełną rozdzielczością, składowe chrominancji przesyłane są ze zmniejszoną rozdzielczością. Wynika to z faktu w jaki człowiek odbiera obraz - jesteśmy bardziej wyczuleni na zmiany w jasności obrazu niż na zmiany w kolorze i dlatego taka kompresja obrazu jest dla nas mniej odczuwalna.
Implementacje
Autor | Język programowania | Komentarz | Otwórz | Pobierz | Ocena |
Tomasz Lubiński | C/C++ | Borland Builder 6 | .cpp | .cpp | ***** / 1 |
Tomasz Lubiński | Delphi/Pascal | Borland Delphi 5 | .pas | .pas | ***** / 1 |
Poprawiony: 30 lipca 2012 19:06
Wystarczy podstawić do wzoru przekształcenia (Z systemu RGB): Y=0.299 *R + 0.587*G +0.114 *B
(Gdzie r,g,b to składowe kolorów w systemie RGB)